Berbuat Baik Kepada Isteri, Rezeki Datang Dari Jalan Yang Tidak Disangka-Sangka

Posted by: Tags:

Image result for ustazah

Sedang duduk di bengkel servis kereta yang diguna oleh bidadari saya. Kena ganti absorber. Macam-macam kena ganti. Yerlah dah hingga waktunya. Teruk dah rasanya. Ya Allah, kasihan bidadari dan bawah umur selalu guna kereta ni. Tak bagitahu apa-apa pun. Senyap jer.

Begitulah sifat wanita. Selagi boleh tak nak susahkan suami. Semua mereka buat sendiri. Ya Allah… Sebab tu jikalau isteri kita dah minta sesuatu. Dah hingga beliau cakap, maknanya tak boleh tangguh dah. Mereka sebahagian dari diri kita. Mereka tanggungjawab kita. Kita kalau nak sesuatu terus dapatkan. Charger phone takde je terus cari. Isteri kita? Kadang-kadang mereka nak sesuatu yang tak mahal pun, tapi berbulan gres dapat.

Fahami mereka dan sayangilah mereka kerana Allah. Jangan kedekut. Jangan pentingkan diri sendiri. Seorang wanita pergi mana-mana bawa anak berderet-deret dalam nak beli barang atau ambil anak sekolah. Mereka senyap je. Ikhlas je kerana Allah. Saya ni pun tak bisa nak buat macam tu.

Termenung juga sebenarnya. Pasti ada rahmat dan kebaikan Yang Mahakuasa nak bagi ni. Takdir Allah. Terdiam fikir dan saya ambil kertas tulis apa lagi yang patut saya ikram dan mudahkan isteri saya. Ya Yang Mahakuasa ampunkan saya. Sedang tulis apa saya nak buat untuknya kerana Allah.

Hadiah kita kepada isteri dapat pahala sedekah. Bahkan sedekah yang besar pahalanya dan utama. Bila kita sedekah Yang Mahakuasa tambah rezeki dan beri kesihatan dan beri maut yang baik.

Takdir Allah, tiba-tiba sekejap tadi seorang Haji datang servis kereta. Tak kenal pun. Saya beri salam dan berbual dengannya. Cerita betapa penting setiap orang buat dakwah. Hidupkan Islam. Di mana pun kita duduk Yang Mahakuasa hantar kita untuk kenalkan insan pada Allah. Seluruh penyelesaian problem sikap insan yaitu Islam. Sunnnah Nabi SAW.

Dia tengok je saya. Dan kata;
“Ustaz Ebit Lew kan? Saya rasa macam kenal sangat tapi tak tahu di mana. Saya dah lama nak cari ustaz. Saya nak buat empat siri aktivitas team building atau motivasi untuk syarikat saya. Biasa tiga hari dua malam macam tu. Staf saya tengah cari konsultan. Saya fikir dah selalu buat yang aktiviti dan biasa-biasa. Ini memang aktivitas tahunan.

Saya teringin yang menerapkan jiwa agama. Saya rasa bersalah dan kasihan tengok staf adakala solat pun tidak. Curi tulang. Masuk kerja lambat. Dan macam-macam lagi ustaz. Ramai juga ada problem keluarga. Ya Yang Mahakuasa teringin agar mereka ada sedikit risau akhirat. Saya yakin bila kita jaga agama, Yang Mahakuasa jaga kita. Ustaz memang buat aktivitas macam tu kan?”

“Yer tuan haji. Syukur pada Allah. Kerja training dan motivasi ini sejak dulu. Yang penting saya doa semoga Yang Mahakuasa terima jadi asbab kebaikan dan hidayah. Dan keampunan buat diri saya dan keluarga dan insan seluruh alam.”

“Boleh ustaz bagi nombor telefon. Nanti staf saya telefon”

“Baik tuan haji”

“Ustaz free tak tarikh sekian-sekian”

“InsyaAllah haji. Yang Mahakuasa bantu dan mudahkan”

Saya terus mesej bidadari saya dan kata terima kasih sayang. Terus kata terima kasih Allah. Ya Yang Mahakuasa tak hingga 5 minit sebak kenangkan kebaikan isteri kerana Allah. Yang Mahakuasa terus beri rezeki tak sangka-sangka.

gambar sekadar hiasan

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below