6 perkara ini yang Membuka Pintu Rezeki Seluas-Luasnya

Posted by: Tags:

Related image

Rezeki ataupun nikmat dikurniakan oleh Tuhan kepada insan sesuai dengan sifat Al-RahmanNya. Sebab itu jikalau kita lihat orang bukan Islam pun mempunyai harta yang melimpah ruah. Itulah sifat Al-Rahman Allah. Dia akan berikan kepada sesiapa saja baik muslim ataupun tidak yang berusaha mencari rezeki.Namun untuk kita ummat Islam, kita dilimpahi dengan sifat Al-Rahim Allah. Pemberian Tuhan kepada orang muslim berbeza dengan yang bukan muslim. Rezeki yang muslim dapat akan menjadi berkat. Dan rezeki yang Tuhan kurniakan itu akan disyukuri dan digunakan sebaik-baiknya ke arah keredhaan Allah. Untuk kita sebagai ummat Islam, ada amalan-amalan yang amat Tuhan sukai untuk kita amalkan untuk menjadi penyebab murah rezeki.

Diantaranya tips untuk dimudahkan rezeki tersebut ialah:

1. Meluangkan masa untuk beribadah
Ini terbukti apabila Tuhan sendiri berfirman di dalam sebuah hadith Qudsi yang bermaksug:

“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.”
(Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah .a.)

2. Memperbanyakkan istighfar
Istighfar ialah perbuatan berbentuk penyesalan, legalisasi dosa dan rintihan hamba kepada Allah. Justeru Tuhan amat suka dan kasihan kepada orang yang selalu bertaubat dan akan menghapuskan duka, menyelesaikan duduk perkara dan memberi rezeki kepada hamba yang suka beristighfar menyerupai janjiNya di dalam sebuah hadith:

“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Tuhan s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.”
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas .a.)

3. Sentiasa mengingati Allah
Dengan meningati Tuhan hati akan menjadi tenang. Kategori rezeki ini hanya diberikan oleh Tuhan kepada orang-orang yang beriman. Firman-Nya:

“(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Tuhan . Ingatlah, hanya dengan mengingati Tuhan hati menjadi tenteram.”
(Ar-ra’d: 28)

4. Berbakti (berbuat baik) dan mendoakan ibu bapa
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan supaya siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan.

Baginda s.a.w. juga bersabda lagi:

“Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Tuhan akan memanjangkan umurnya.”
(Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)
Mendoakan ibu bapa juga menjadi alasannya yaitu murah rezeki. Ini bersandarkan kepada sabda Nabi s.a.w.:

“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

5. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan bawah umur yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.:

“Tidaklah kau diberi sumbangan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.”
(Riwayat Bukhari)

6. Tunaikan hajat orang lain
Menunaikan hajat orang menjadi alasannya yaitu Tuhan lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, menyerupai sabda Nabi s.a.w.:

“Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Tuhan akan menunaikan hajatnya…”
(Riwayat Muslim)

Sumber: sohoque.com

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below